Vägen till körkort

Vägen från nybörjare till färdigt körkort är olika för alla. Precis som i alla utbildningar kan olika individer behöva öva och studera olika mycket. Hos oss får du en snabb bedömning och bra stöttning. Vi har även stor erfarenhet om du känner rädsla, ångest, har koncentrationssvårigheter, dyslexi eller har någon Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Något som ser lika ut för alla är dessa steg:

1.

Körkortstillstånd

Du behöver ett giltigt körkortstillstånd både om du vill köra med oss eller bara privat. Det ansöker du om här.

2.

Privat handledare

Vill du öva med privat handledare behövs även en handledarkurs, (även kallad introduktionskurs) för att bli behörig handledare. Både du som elev och din handledare behöver gå kursen som är giltig i 5år. Kursen behövs endast gå en gång, även om en handledare skall köra med flera elever.

Du bokar in kursen här.

3.

Övningsköra och plugga teori

Övningskör du med oss får du en tydlig plan, där du online kan se och följa din utbildning efter varje körlektion.
Kör du med handledare får du tydliga läxor och kan på så sätt förbereda dig väl inför nästa körpass.
Teori och praktik går hand i hand, så det är viktigt att du har ett bra teorimaterial, vilket vi självklart erbjuder i flera former.

4.

Riskutbildningar

Det finns 2 riskutbildningar som är obligatoriska. Riskettan är en teoretisk kurs där du i grupp diskuterar riskbeteenden såsom: trötthet, alkohol och droger. Den bokar du här.
Risktvåan är den så kallade halkbanan, där behöver du kunna manövrera bilen obehindrat, och lämpar sig bättre mot slutet av din körutbildning. Den bokar du via oss – boka här.

5.

Teori och körprov

Dessa prov bokas antingen själv av dig när du känner dig redo. Det blir då ett så kallat: “Eget prov”  Boka här.
Eller så låter du någon av våra Trafiklärare boka din uppkörning, vilket vi gör efter att vi har lagt upp en individuell plan, där vi rekommenderar dig ett ungefärligt antal körlektioner. I slutet av utbildningen kommer du göra en så kallad utbildningskontroll där det avgörs om dina nerver och kunskap håller måttet. Ca 80% av alla elever som kör upp genom Brommarondellens Trafikskola klarar provet på första försöket.

Teoriprovet är ett prov på dator som görs hos Trafikverket. Det är 70st frågor och du har 50minuter på dig.
Har du dyslexi eller andra hinder hjälper vi dig att få längre skrivtid eller ett muntligt prov.

Vill du boka ett skolprov? Tala med din lärare eller receptionen.